نشرات زنده
دانلود اپلیکیشن اندروید دانلود اپلیکیشن اندروید
فارسی English عربي
656
-
الف
+

اختصاصی آی فیلم2؛ نقش ویژه «حمید مبشر» در ادبیات مهاجرت افغانستان

چهره های مطرح فرهنگی افغانستان در ایران از جایگاه ادبی «حمید مبشّر» شاعر و طنز پرداز مهاجر در ایران سخن گفتند.

به گزارش آی فیلم 2، مراسم تجلیل از سه دهه فعالیت ادبی «حمید مبشّر» شاعر و طنز پرداز مهاجر افغانستانی در مرکز آفرینش‌های ادبی حوزه هنری انقلاب اسلامی ایران برگزار شد.

در این برنامه، کارشناسان افغانستانی و ایرانی مانند «ابوطالب مظفری»، «محسن سعیدی»، «محمدصادق دهقان» و «زهرا زاهدی» درباره ادبیات مهاجرت افغانستان و جایگاه ادبی «حمید مبشّر»  سخنرانی کردند.

در حاشیه این برنامه «ابوطالب مظفری» شاعر افغانستانی در گفت و گو با خبرنگار آی فیلم 2 اظهار کرد: «حمید مبشر» یکی از شاعران مقاومت و مهاجرت در ایران است که طی 3 دهه فعالیت در این کشور آثاری از وی منتشر شده و در نشریات و مجلات ادبی مهاجران حضوری فعال داشته است.

وی افزود: متاسفانه آقای مبشر چند سالی است که به دلیل مشکلات جسمی و بیماری کلیوی توان فعالیت زیادی ندارد.

«عارف جعفری» آوازخوان، آهنگ‌ساز، شاعر و هنرمند معاصر افغانستان که از حاضران در این مراسم بود ضمن آرزوی سلامتی برای «حمید مبشر» بیان داشت: همایشی که شاهد آن هستید به همت و تلاش «خانه ادبیات افغانستان»، موسسه علمی ادبی «دُر دری» و کانون ادبی «کلمه» با هدف  تکریم بزرگان و پیشکسوتان عرصه ادبیات و شعر در افغانستان برگزار شده است.

«شوکت علی محمدی شاری» دبیر انجمن ادبی کلمه نیز درخصوص جایگاه ادبی مبشر اظهار کرد: «حمید مبشر» یکی از شاعران بسیار خوب زبان فارسی مخصوصاً شعر مهاجرت و مقاومت افغانستان می باشد که حدود 30 سال در حوزه ادبیات فعالیت داشته است و تاکنون 2 مجموعه شعر از او چاپ شده و اثر سوم وی نیز در حال چاپ است.

شاری در این خصوص افزود: آقای مبشر در کانون های ادبی فارسی زبانان چهره معروف و شناخته شده ای است و در جشنواره های بین المللی شعر زبان فارسی در سطح ملی دارای رتبه ها و مقاماتی برجسته است.

در بخش دیگری از این مراسم «علی مدد رضوانی» دیگر شاعر افغانستانی با اشاره به جایگاه ویژه «حمید مبشر» در ادبیات مهاجرت افغانستان در ایران عنوان کرد: آقای مبشر از شاعران دوم نسل مهاجر است و درد مهاجرت، جنگ و آوارگی در شعرهای وی تبلور قوی ای یافته است.

آقای رضوانی اظهار داشت: حمید مبشر غزل های بسیار خوبی دارد به گونه ای که شعرهایش به حافظه مردم رسوخ پیدا کرده و ماندگار شده است.

لازم به ذکر است «حمید مبشر» به علت بیماری نتوانستند در این در مراسم حضور داشته باشند.

گزارش تصویری از مراسم بزرگداشت «حمید مبشر» در قالب برنامه «نگاه آی فیلم» روز یکشنبه 17 ثور (اردیبهشت) ساعت 19:50 به وقت ایران، 20:50 به وقت افغانستان و 21:20 به وقت دوشنبه تاجیکستان از شبکه آی فیلم 2 نشر خواهد شد.

م ا 

نظر شما
ارسال نظر